Connect with us

Media

Niedobór tiaminy – masz te objawy?


Tiamina, inaczej witamina B1, należy do grupy witamin B, niezbędnych do prawidłowej pracy całego naszego organizmu. Odpowiada za właściwe funkcjonowanie nerek, serca i układu nerwowego. Jej niedobór ma bardzo poważny wpływ na zdrowie. Sprawdź, czy przypadkiem nie zmagasz się z niedoborem tiaminy.






Tiamina, zwana też witamina B1, jest niedocenianą witaminą z grupy B, które są rozpuszczalne w wodzie. Tiamina została wyodrębniona z otrębów ryżowych przez Kazimierza Funka w 1911 roku. Znajdziemy ją nie tylko w produktach zbożowych, ale także w mięsie. Witamina B1, podobnie jak reszta witamin z grupy B, bierze udział w wielu procesach, zachodzących w ludzkim organizmie. Przede wszystkim wpływa na układ nerwowy i jej niedobór bardzo szybko powoduje występowanie niepokojących objawów. Problem w tym, że większość z nich bardzo łatwo zbagatelizować.

Tiamina – funkcje

Tiamina pełni wiele ważnych funkcji. Oto kilka z nich:

Witamina B1 jest wykorzystywana w komórkach wielu tkanek (np. serca).

Wygraj Iphone 8 64 GB!

Wystarczy, że wyślesz SMS o treści

AVR.PLOTI na numer 92505

Mamy dzisiaj do rozdania cztery nowe Iphony 8!

Nie czekaj! Zagraj teraz!

 

Firma Apple nie jest sponsorem nagrody. Zdjęcia Iphone jest zdjęciem poglądowym w celu ukazania nagrody rzeczowej. Organizatorem konkursu jest Global Ltd. LeakNews Co. Portal Ploti.pl zapewnia miejsce pod reklame sponsorowana konkursu i nie ma wpływu na przebieg konkursu.

Bierze udział w oddychaniu komórkowym.

Angażuje się w syntezę nukleotydów i związku, uczestniczącego w przemianie kwasów tłuszczowych.

Posiada właściwości przeciwutleniające.

Bierze udział w przekazywaniu impulsów elektrycznych.






Ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć witaminy B1, musi być dostarczana poprzez spożywanie różnych produktów bogatych w tiaminę, takich jak mięso, orzechy i produkty pełnoziarniste.

Tiamina – niedobór

Niedobór tiaminy jest dość rzadki w krajach rozwiniętych. Jednak różne czynniki mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia niedoboru, np.:

  • uzależnienie od alkoholu,
  • starość,
  • HIV/AIDS,
  • cukrzyca,
  • dializowanie,
  • przyjmowanie diuretyków.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że zmaga się z niedoborem, ponieważ niektóre objawy są subtelne i łatwo je pominąć.

Objawy niedoboru

Aby dowiedzieć się, czy niedobór tiaminy dotyczy właśnie ciebie, spróbuj odpowiedzieć na kilka pytań:






  • Czy w ostatnim czasie nie masz apetytu? Jednym z powszechnych wczesnych objawów niedoboru tiaminy jest utrata apetytu, ponieważ witamina B1 odgrywa ważną rolę w regulacji sytości.
  • Czy nieustannie odczuwasz zmęczenie? Ponieważ zmęczenie jest tak niejasnym objawem z wieloma możliwymi przyczynami, może być powszechnie pomijane jako przejaw niedoboru tiaminy.
  • Kiedy na coś patrzysz, obraz jest rozmyty? Niedobór tiaminy może być jedną z wielu przyczyn niewyraźnego widzenia.
  • Masz wrażenie, że twoje serce bije wolniej? Niewystarczająca ilość tiaminy może spowodować wolniejsze niż normalne bicie serca.
  • Czy jesteś drażliwy, odczuwasz niepokój lub frustrację? To znane objawy niedoboru tiaminy. Występują po kilku tygodniach.
  • Masz problem z koordynacją ruchów lub chodzeniem? Niedobór tiaminy niekorzystnie wpływa na układ nerwowy i mięśnie, co może skutkować problemami z wykonywaniem niektórych ruchów.
  • Twoje mięśnie są osłabione? Uporczywe, długotrwałe osłabienie mięśni bez wyraźnej przyczyny lub przyczyny może być oznaką niedoboru tiaminy.
  • Oddychasz płycej niż kiedyś? To może być spowodowane spowolnieniem pracy serca.
  • Odczuwasz mrowienie i drętwienie rąk lub stóp? W przypadkach niedoboru witaminy B1 może wystąpić uszkodzenie nerwów obwodowych i parestezje.

Tiamina – dieta i suplementacja

Zalecane dzienne spożycie wynosi 1,2 mg dla mężczyzn i 1,1 mg dla kobiet, jednak indywidualna dawka powinna być dostosowana do wieku i stanu zdrowia. Zanim sięgniesz po suplementy diety, które są dostępne w każdej aptece, postaraj się nieco zmodyfikować swoją codzienną dietę. Lista produktów, bogatych w witaminę B1, jest bardzo długa. Najwięcej tiaminy znajdziesz w: wątróbce, szparagach, czarnej fasoli, soczewicy, polędwicy, płatkach owsianych. Ponadto wiele produktów spożywczych jest wzbogaconych w tiaminę.



Portal Ploti.pl nie odpowiada za dodane treści. Treści dodawane są przez użytkowników poprzez opcję "Dodaj". Ploti.pl nie przechowuje danych użytkowników, którzy dodali treści na stronę. Nie weryfikujemy informacji dodanych przez użytkowników oraz nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne naruszenie praw autorskich. Jeśli z jakiegoś powodu uważasz, że treść na portalu Ploti.pl nie powinna się tu znaleźć, skorzystaj z opcji "zgłoś artykuł". Jeśli Twoje zgłoszenie zostanie rozpatrzone jako naruszenie to artykuł zostanie niezwłocznie usunięty.


Pozostałe w Media

TOP 5 TYGODNIA

Na górę